onsdag 11. april 2012

Gjennombrudd. Søvn.

Hjemme hos oss har soving vært en stor sak.
Eller mangel på sådan.
Jeg har luftet noen frustrasjoner,
for eksempel her og her.

LilleLou.
Også kjent som "Nattens dronning".

Bare de som selv har unger med lakenskrekk
kan fullt og helt skjønne hvordan det er.
Det at man bruker halve..eller hele kvelden
på å få ungen til å sovne -hver eneste kveld.
Det å bare stikke på kino med venner,
eller få gjort noe fornuftig på kvelden,
har vært nærmest ikke-eksisterende.

Trøsten blir å lese om andre i samme situasjon
eller
når noen har gjort noe superlurt
 som har fått ungen deres til å sovne.
Da har det hendt jeg har blitt
litt håpefull og prøvd ut
det som funket for vedkommende.

Dessverre uten resultat.

Det meste er bedre enn søvn.
Pusle, for eksempel.
Da LilleLou var 2 år og 6 måneder
bestemte vi oss for å prøve og droppe
luren hun tok på dagen.
Jeg tenkte at hun kanskje trengte
den lille halvtimen hver dag,
men samtidig tærte det sånn på oss foreldre
at hun sto og hoppet i sengen
til langt på kveld.

Så vi prøvde.
Ingen soving på dagtid.
Når kvelden kom,
la vi henne sju,
eller vi la oss sammen med henne.
For er hun alene på rommet,
uler hun. Og slutter ikke.

Vi la oss med henne
og hun sovnet.
Kjapt.

-Sove på dagtid?
Nei,takk, jeg har bedre ting å gjøre!

Brått befant Far sjøl og jeg oss oppe i stuen
med en sovende LilleLou nede i sengen.
-Klokken 19.30! (og ikke 21.30. Eller 22.30)

Nå er ikke alle kvelder like idyll,
men det har blitt mye bedre.
Og fredag skal jeg være ellevill og gal
og forlate heimen
før ungen er iseng.
(Vel vitende om at Far sjøl får henne til å sovne innen rimelighetens tid)

6 kommentarer:

Whitebite sa...

Føler meg litt stalkete her jeg alltid kommenterer som førstemann..
Men sånn er det, må bare være først vet du. Number uno.

Det kan også være en tabbe i mange tilfeller å kutte ut hvilen på dagtid, barnet blir overtrøtt og sovner ikke av den grunn. En annen klassisk "tabbe# er å legge barnet for sent om kvelden.. Overtrøtthet er det verste!
Men alt dette vet du nok!
Og Lillesnuppa di har sikkert ikke hatt behov for den hvilen lengre..det er jo ofte i den alderen de slutter sove på dagtid.

Good new, good news!!

Hello Baby Lou sa...

Ja, når ungene er enda mindre, trenger de søvnen. Men det er nok også mange som har tenkt som meg; at ungen må være rundt tre år før man dropper dagluren. Jeg trodde ihvertfall selv at 2,5 år var litt tidlig...

Camilla Simone sa...

Jeg har hatt to perioder med lillemor som ikke ville sove, de varte i noen uker hver og jeg syntes de var pyton. så jeg må bare si at jeg føler veldig med deg og ikke minst gleden over at det endelig har løsnet for dere.

For kveldene er gull, uanett hvor høyt vi elsker barna våre..

Fin påske dere hadde. Å sååååå lite snø. Her laver det ned i skrivende stund.

Frihet sa...

Hei hei
Her droppet vi luren når lille tupp var ca 1 år. (eller det var vel egentlig ingen lur å droppe for hun sov veldig lite på dagen) Men hun styrer forsatt på kvelden og natten, og det er så slitsomt!!!! Rett og slett grusomt, alle triks og råd er prøvd og hun sover forsatt like dårlig ;o
Men men jeg har blitt veldig flik på å overleve på lite søvn :o

Fin kveld til dere og natta natt LilleLou.

Vingesus og Julebrus sa...

Så godt at hun sovner nå: ) Timene på kvelden er viktige å ha for seg selv og den man bor sammen med.
Her merker brudd på kveldrutinene etter at vi snudde klokka for to ukers tid siden, men det går seg nok til tenker jeg.

Nyt kveldene deres og kos deg ute i morgen: )
KLEM!

Unknown sa...

Så godt at ho sovner tidligere!
Håper det varer!!

Selv har de to største hos meg sluttet med luren på dagtid rett etter de ble 2 år,
til min store frustrasjon siden jeg var gravid med neste og dårleg begge gangene....

Men lillesøster er stikk motsatt. Ho sovnet sittende i gangen når vi kom hjem i dag, å fikk hvile i nesten to timer. La seg helt fint at om kvelden.
Men det er bare en kveld i uka, eller hver 14 dag. Som om ho henter seg inn.

Ellers har vi kamp hver dag om å holde ho våken, for ho har funnet ut at kl. 3 om natta er det kjempe kjekt å hoppe rundt i senga vår.

Alle har forskjellig søvnbehov. Å jeg tror dere gjør svært lurt i å kutte ut dagsluren!!

Lykke til fremover, med lure-slutt, og
kos deg skikkeleg i kveld i hverfall!! ;-)