torsdag 27. mai 2010

Velkommen til ungdomsskolen!

Brennpunkt på NRK hadde for litt siden en reportasje om vedrørende effektene av Reform-94. Reformen gav alle elever rett til plass ved videregående skole. Målet var at flere skulle fullføre denne utdannelsen. 

Istedet har reformen virket mot sin hensikt. Det er flere elever med de laveste karakterene idag, enn det var før reformen. Fraværet har gått kraftig opp på endel skoler. 1 av 3 elever fullfører heller ikke utdannelsen. 


Mitt yngste tantebarn blir ungdomsskoleelev til høsten. Denne uka var det møte for kommende 8.klassinger på ungdomsskolen hun skulle begynne på.

Foreldre og elever ble møtt av rektor, som proklamerte at elevene IKKE skulle stresse med karakterer, da de jo kom inn på videregående uansett!  Det er vel unødvendig å si at endel av foreldrene reagerte. 

Hvis elever i ungdomsskolen møtes av rektorer og annet skolepersonell med slik holdning, er det kanskje ikke så rart at karakterene stuper og mange av elevene ikke engang innehar basiskunnskaper som lesing og skriving?

1 kommentar:

Lykkeliten sa...

Trist.... Rett og slett trist! Ungdommer skjønner ikke nå hvordan dette påvirker livet senere. Ungdommer kommer ALLTID til å være ungdommer. Dessverre ser jeg også det samme som deg, mine søstre går på ungdomsskolen, og jeg skal ikke si jeg er imonert.... Hverken over søstrene mine, eller skolen!

Godt ting forandrer seg, men ikke når det er feil vei=/