tirsdag 23. mars 2010

Words don't come easy


En ting som alltid har facinert meg, har vært nordmenns besettelse med å omdøpe ord og uttrykk.

Ta for eksempel skolereformen. Med kunnskapsløftet i 2006 dukket det opp en haug med nye uttrykk. Nå gikk ikke lengre elevene i KLASSER, gud forby, men BASER. KLASSEFORSTANDEREN var byttet ut med den så spenstige KONTAKTLÆREREN. Og lærerne sluttet å RETTE prøver, nå VURDERTE de elevenes arbeider.Og slik ble skoleverden i Norge med et trylleslag bedre.-Eller var det kanskje kunnskapsdepartementet på den tida som hadde behov for å markere at de hadde jammen laget en revolusjonerende ny reform.-Se på alle de nye uttrykkene vi har laget, liksom!

Også har vi de som gikk fra å være MONGOLOIDE til å ha DOWNS SYNDROM, eller de som før var HYPERAKTIVE ble mennesker med ADHD.-Ble fordommene bare borte over natta fordi man byttet navn?-Eller brukes bare de nye ordene også blitt belastede ord?

-Og er det mer ansett å være RENGJØRINGSASSISTENT enn VASKEDAME/MANN?


Vaskedame eller rengjøringsassistent?

Da har jeg noen forslag. Vi bytter ut LJUGING med SANNHETSUNNGÅELSE. 

-Ljuger du for meg?
-Ljuger? Nei, bare litt sannhetsunngåelse.
-Phu, jeg trodde du ljugde..

Også kan byen Moss bytte navn til Herlig. 
-Haha, er du fra Moss? Mosselukt!
-Nei, jeg er fra byen Herlig. Herliglukt!


Ha en fin dag!

1 kommentar:

Pia sa...

He he, det er ikke lett å henge med, nei. På skolen til gutta mine er det både klasser, trinn, grupper og baser. Skjønner at mange ikke klarer å henge med!