torsdag 15. mars 2012

En kamp

2-åringen har funnet ut
at det kun er is, kjeks og sjokolade som gjelder.  
Ergo får middager og kveldsmaten samme behandling:
-Æss!

og:

-ferdi'!

Middag ruler ikke om dagen.
-Kakedeig, derimot..

Hun er en liten, nett frøken i utgangspunktet,
men nå innbiller jeg meg at "sultestreiken"
har gjort henne enda mer pjuskete.

Og det er vel her mange foreldre i desperajon lar ungene velge menyen, særdeles barnevennlige middager hver dag. Og det er igrunnen lett å forstå.

Men jeg har tenkt å holde stand litt til.Jeg har ikke lyst til å fostre opp en sjokoladepålegg-og pølseunge. Jeg synes ikke unger skal vennes til å få egne spesialmiddager hver dag.

En slik entusiasme over mat
er det skjelden å spore om dagen.
-Selv med is på menyen.

Akkurat det der er nemlig viktig for meg.
Jeg har troen på at om unger fra starten av spiser det de voksne har på tallerkenen, vil de utvikle en allsidig smak. Nye smaker blir spennende istedenfor skummelt. 

Det funket for 6-åringen. Hun synes det er stas å prøvesmake ny mat og spiser omtrent alt vi voksne spiser.

2-åringen har vist seg å være en hardere nøtt å knekke. Men jeg er allikevel håpefull;
forrige lørdag spiste hun speilegg. Etter å ha smakt på og forkastet det i 1,5 år, var det plutselig snaddermat.

-Dott, sa hun fornøyd.   

7 kommentarer:

Vibeke / Mammas Hus sa...

Jepp, bare å fortsette!

Hedda liker ikke poteter. Men smakte i dag på potetstappe, igjen.

Hun spiser det meste ellers, vi er heldige, så å koke litt pasta til henne når vi andre skal ha potet er ikke stress, men jeg gidder ikke det hver dag. ;)

Hørte et sted at unger bør smake på noe opp mot 15 ganger før de får smaken på det...?

Elisabeth, innerst i veien sa...

God plan, hold ut!!

Whitebite sa...

enig!
enig enig!

Camulen sa...

Slitsomt det der! Vår tredje gutt måtte settes på spisekur da han var 6 år, og helsesøster fant ut at vektkurven begynte å gå nedover i fht høyden. Men det er jo lettere når de er så store at de forstår litt mer fornuft.
Er helt enig med deg i din matfilosofi! Slik har vi praktisert det også, og det har funket greit - sett bort fra den perioden med kuren...;) Vi har i alle fall aldri laget spesialmat til ungene, og de har blitt så allsidige etterhvert.

Pia sa...

Vi har alltid servert ungene det samme som vi har spist, og de har spist og vært velfødde... Sikkert litt vanskeligere å holde seg til den linja hvis man er bekymra for om ungen får i seg nok næring...Lykke til, det ordner seg etterhvert!

Marianne sa...

Helt enig, hold stand! :)

Elin sa...

Hold ut! :-)
Lykke til.