torsdag 1. desember 2011

Ufrivillig dronningen av pepperkakejulekalender


-Hanne, skal vi ha sånn pepperkakekalender som ifjor?

Det var mandag, noen dager før 1. desember og en av ungene i klassen stilte meg spørsmålet med tindrende, forventningsfulle øyne. Jeg skal innrømme at spørsmålet kom bardus på meg.

En fantastisk kontaktlærer hadde selvsagt tenkt på julekalender til klassen sin for lenge siden. Klekket ut en omstendelig, pedagogisk og korrekt plan på den perfekte julekalenderen som skulle engasjere barna og samtidig vekke spenning og glede. Men med de siste ukers tanker om det nye krypinnet, panikkryddingen og stylingen før fotografering av egen, forhåpentligvis snart solgte leilighet, samt arvingenes 48 julekalendergaver, generell internethenging og rein latskap hadde fortrengt enhver tanke om klassejulekalenderen.

-Bake pepperkakekalender, sa jeg vantro og halvt avvisende.

-Ja, Signe gjorde det ifjor...

Selvsagt hadde Signe bakt pepperkakejulekalender til klassen ifjor. Signe med smittende latter, med to barn hjemme og høygravid hadde klart å hoste opp 24 sirlig dekorerte pepperkakehjerter. Det var umulig å være dårligere.

Så igår ble  StoreLou kommandert til å være bakerassistent for sin mor, og Far sjøl dekoratør.

Resultatet ble helt greit, pepperkakehjertene påknytt grønne julesløyfer og hengt opp tidlig imorges. Men knyting og opphenging tar tid, og tålmodighet er ikke min sterke side.

Det måtte gå som det gikk; 11'ern gikk i gulvet med et knas.

Og det var da det slo meg.

Det blir ikke 24 dekorerter pepperkakehjerter på denne dama. Det blir flere som må erstattes iløpet av en lang desembermåned. Flere enn 11'ern.

Etter 1.desember er status 2 knuste hjerter. Neste år satser jeg på at klassen har glemt den fantastiske Signe og at ungene får lage kalenderen selv.





5 kommentarer:

Whitebite sa...

haha,herlig skrevet!
er du lærer altså?
det har jeg i såfall ikke fått med meg!

hva med en faglig kalender der ungene får ekstra lekser dersom de blir trukket til å trekke kalenderen??

jeg mener, unger i dag har jo altfor lite lekser;)

Lemi sa...

Hehe... Kalender e alltid rota t mye styr.. Enda godt æ bare har mine egne å lage til ;)
Blir spennanes å se katti minstemor finn ut at d e i de røde posan nammenamme finnes ;) da må sikkert kalenderen henges høøøøyt opp :)

Elisabeth, innerst i veien sa...

Imponerende!
Nå kom jeg på at i Trollets barnehage (altså for noen år sida), hadde de pepperkakehjerter hengende gjennom hele desember og hver dag ble ett barn trukket som mottaker. Sikkert koselig, men de hadde jo ikke klart å henge de hjertene høyt nok så stadig vekk sto barna og slikka på de der kakene, ha ha ha.

Hilde sa...

Flotte hjerter :o) Ungene mine gleder seg stort til å få pepperkake på skolen ;o)

I barnehagen jeg jobber har vi pepperkakedamer og -menn hengende i taket. De er magiske og snakker til oss. Hver dag får en bli med et barn hjem, og kakene forteller hvem de vil bli med. Så henger vi opp en gullstjerne i vinduet hvor det står en positiv ting om det barnet på. Veldig hyggelig og veldig vanskelig å ordlegge seg på riktig måte ;o)

Camulen sa...

Du er gæern! Må ikke la sånne Signe'r styre adventstiden - det lærer man etter noen år i dette yrket, og ikke minst som småskolelærer. De færreste av oss har tid og energi til slikt! :oD