torsdag 18. august 2011

Innkalling til 2-års undersøkelse


Det kan hende noen tror dette er et skikkelig skryteinnlegg
hvor jeg kommer til å legge ut om hvilket enormt ordforråd
 LilleLou på 2 år innehar,
og at setningene hennes gjerne inneholder 25 ord.
-På latin.

Vel..

Jeg satt og humret for meg selv i stua. Det var kveld og ungene hadde omsider tatt kvelden.

-Hva ler du av, spurte Far sjøl.

-Dette skjemaet, svarte jeg og rakte ham arket.-Skal jammen bli moro å fylle ut!

Han kikket på skjemaet.

-Hun kan jo alle ordene, hun, svarte han litt spørrende, etter å ha skumlest skjemaet.

-Javel?

-Ja, StoreLou kan jo alle disse?!

-Eh, det er til LilleLous 2-årskontroll...

-HVA, ropte han.-Jeg går IKKE med henne!

Det man ikke kan av ord,
tar man igjen på sjarme.

LilleLou har det ikke travelt med å øke ordforrådet.
Men hun kan de viktigste.

I skjemaet vi fikk tilsendt, er ordene delt inn i kategorier.
Den ene heter "Mat" og består av en mengde ord.
LilleLou kan et; "is"...

Utover det er det et og annet ord man kan krysse av på skjemaet,
og selv om jeg er en laidback 2-barnsmamma,
og vet at ordforrådet kommer etterhvert,
finnes det jo et snev av konkurranseinstinkt i meg.

Under kategorien "Mennesker"
har jeg derfor tenkt å tilføye et meget viktig ord; "Hoppsideisi" (javel, ikke akkurat et menneske i ordets forstand, men..)
  

"Hiv og hoi" burde også opplagt ligget under en eller annen kategori...

Kanskje ingen kløpper på ord for kroppsdeler,
men en racer på å smøre seg inn med solkrem!

Vent litt...

På slutten av skjemaet skal man føre opp
den lengste setningen en har hørt barnet sitt si.
Jeg hadde tenkt å føre på
den alldeles lange setningen "Nei, mamma",
men ser jo her at her kan vi istedet
briljere med eviglange "Hiv og hoi"... 




11 kommentarer:

Barbros lille atelier sa...

He, he, vi var på 2 års kontroll i fjor, og når man er på sånne kontroller så føler jeg nesten at helsesøster har lyst at det skal være noe å sette fingeren på... Sånn at de kan få briljere litt, og gjerne henvise til logoped - sånn for sikkerhets skyld liksom:-)

Synes absolutt du skallegge til både hiv og hoi og hoppsideisi *fnis*

Hilde sa...

Unger snakker om det de finner interessant, så hoppsideisi, is og hiv og hoi er jo en grei oppsummering av ei 2-årsrøverjentes liv :o)

alexia sa...

da sønnen min var på 4årskontroll hadde han problemer med å sette ord på bilder av seng, stol, bord osv.

Han brydde seg da ikke om interiør han.

Hvorfor kunne de ikke vist bilder av en gravemaskin, satelitt, romskip...

det jeg vil fram til, er at så lenge de kommuniserer om det ed er opptatt av, skal man ikke stresse med det der skjema nei. Helt enig med deg.

Whitebite sa...

haha,ja det skjemaet det skjemaet..
herlighet,hva er det der egentlig??

synes de der 2-årskontrollene er helt fjerne! skjemaet er jo egentlig det enkleste, selv om man ikke kan krysse av så mye. Men for en unaturlig situasjon det er på helsestasjonen der barnet skal i praksis vise alle sine kunster.

Og du kan vedde på at det er nettopp det barnet ikke ønsker der og da.

man er ikke 2 for ingenting!
lyyyke til!

Pia sa...

Vi skal på 2-årskontroll om en måneds tid, men har ikke fått noe skjema. Det dukker kanskje opp? Her er språket vårt minste problem, her er det mer søvnen som snart får meg til å klikke. det går greit å legge seg, men så begynner vrælinga. Det er ikke smågråting, det er skikkelig hyling. Og så våkner ho i femtida... Ikke akkurat uthvilt. Men hun skal opp og ha en kopp te. En bestemt frøken...

Elin sa...

Hehe hehe! "Jeg går IKKE med henne" :-D gLISER!!!! Det var omtrent den reaksjonen jeg hadde lyst til å komme med når jeg satt med det skjemaet for noen måneder siden. :-D Heldigvis var det et eller annet sted der man kunne skrive andre ord.. :-D

Camilla Simone sa...

Mannen din er nå en mann full av humor. haha. Lillemor kunne alle ordene, men så var hun nesten 3 når ho var på 2 års kontrollen.... de er litt etter skjema her, kan en si.

Var ikke noe problem å skifte adresse, men jeg anbefale å si i fra i god tid til leserne dine og lagre bloggliste, for den forsvinn nemelig når du forandre bloggadressen din(om du har tenkt å gjøre det)

Vibeke / Mammas Hus sa...

Hahaha! Jeg husker følelsen. :D

Det som er litt moro her vi bor, på landet, med ganske heftige dialekter er jo at man har mange ord for samme ting:

Helsesøster er fra sørlandet og ville at ungene på kontrollen skulle gi henne asjetten, typ "ASS-JETT". Guttungen til ei i barselgruppa så på henne, tenkte hardt, og så på henne igjen....

Mor hans kommer jo fra Solør og sier "tællik"... *ler*

Bondekona sa...

Herlig!

Huffameg, for et skjema.
Kan ikke huske å ha fått sånt til mine eldre barn?..
Vel, ikke lenge til jeg får et isåfall.
til babyen min..

Marianne sa...

Hoppsideisi og hiv og hoi er absolutt verdt å legge til, ja! Kan ikke huske at eldstesnuppas toårskontroll var så omfattende i forkant.. men barn er jo forskjellige, og ordene kommer etter hvert, som du jo poengterer selv :) kanskje hun er mer "fysisk" hvis du skjønner hva jeg mener. Her i huset er bertene våre meget snakkesalige, men å begynne å gå har de det ikke travelt med :)

Ann-Kristin sa...

Hahah, tre-ords-setning er bra det!!:) Skjemaet på 2-årskontrollen er artig! Eg hugser "skjørt" - det kunne ikkje vår da enebarnsson!:)