torsdag 20. mai 2010

På handletur

Igår skulle sto handletur til et kjøpesenter i Bergen som heter Lagunen på tapetet. Det ligger et stykke hjemmefra. Når jeg skriver et stykke, er det fordi hos oss er det far sjøl ta seg av kjøringa, mens jeg tydligvis, etter gårsdagens begivenheter i minne, kobler helt ut.

                                                               Typisk utkobling. 

Vel, planen var å gå ned til bussholdeplassen på Fjøsangerveien, rett etter Danmarksplass, noe som ikke tar så lang tid.

Jeg fant ut at jeg skulle fjonge meg opp med de nye 17.maiskoene. Følte for å se litt feminin ut denne vårdagen. Bytte ut slitte og praktiske joggesko med sko med litt hæl. 

Eksempel på fjonge sko.

Ferdigfjonget trasket jeg ivei i solskinn til bussholdeplassen.

Vel ankommet, observerte jeg at Lagunebussen svingte av rett før holdeplassen.

Alt som kjører ned, må vel kjøre opp igjen, tenkte jeg. Lagunen var jo i retning der jeg sto. Derfor var det vel bare å gå til neste busstopp og se om Lagunebussen stoppet der.

Men nei.

Ok, på neste holdeplass må den stoppe, tenkte jeg.

Nope.

Neste?

Neida.

Og sånn fortsatte det.

 Ikke noe å si på utsikten,
men hvor blir det av handlevognene?

Etterhvert svingte gangveien unna hovedveien. Nå hadde jeg gått langt. Det var helt uaktuelt å snu og gå tilbake til der bussen hadde svingt ned.

Hm, det var da ikke så langt til Lagunen at man ikke kan gå, tenkte jeg optimistisk og trasket videre. Har man gått langt, må man da snart være fremme? 

                                          Lost hills of CA (eller Bergen)
                        Bildet kan kjøpes her på Etsy

Beina begynte å verke, men jeg fant ut at om tempoet ble satt opp, ville det ikke kjennes så godt. Tørst var man også, men svinge av til en butikk for å kjøpe drikke, var også uaktuelt.

Jeg gikk.

      Og gikk. 
               Og gikk.

                   I nyskoene.

                       Og kom aldri tilbake til hovedveien. 

Etter en time, fant jeg ut at jeg måtte spørre om Lagunen var i nærheten. En hyggelig jente stoppet opp. 

-I nærheten av Lagunen? Nei, men Nestun! Da har du en fin (og lang, nesten 4 km skulle det vise seg) tur til Lagunen etter det, men det er jo fint vær, da!

-Hæ? En lang tur etter dette? Som om turen ikke hadde vært lang nok?


Nærmere 1,5 timer seinere ankom jeg Nestun. Det er et senter der også, men det var ikke snakk om å kapitulere nå. Derfra ble det derfor buss til Lagunen. 

Vel hjemme etter handleturen måtte jeg sjekke avstanden hjemmefra-Nestun. Over 8 km . Kanskje ikke så rart resultatet på turen var 3 store vannblemmer på hælene?

Hvor går vi, som Wenche Myhre
ville ha sagt. 

Hva har jeg lært?

-Nonchalant holdning vedrørende avstander i Bergen lønner seg ikke for mitt vedkommende..

-Stedssansen er ikke lenger hva den var.

-Det kan være greit å følge med hvor far sjøl kjører neste gang vi er ute på tokt. 

-Og at det er ingen skam å snu...


(Bildene er fra Etsy, style-files.com, thebushwalking.org og travelpod.com) 

2 kommentarer:

Pia sa...

He he, selv JEG klarte å finne fram til Lagunen da jeg var i Bergen;)

Lykkeliten sa...

Hihihi,så herlig skrevet=) Kan se deg for meg der du trasker avgårde i dine fjonge sko!
Det var nok en fin tur kan jeg tenke meg. Håper det ble utbytte når du endelig kom frem;)