tirsdag 13. april 2010

Nye bokfavoritter

Med et hav av barnebøker å velge mellom, er det ikke alltid like lett å finne gode bøker som både barn og foreldre liker å lese.

Her følger 3 av StoreLous siste favoritter, samt en "styr-langt- unna-bok".

Ulv! Ulv! av Stephanie Blake

Boka handler om en liten, egenrådig kanin som roper at ulven kommer så alle blir redde og han får det som han vil. Men en dag kommer ulven.

Lettlest, med herlige illustrasjoner.

StoreLou, som er en liten rampejente, ler rått hver gang den lille kaninen roper Ulv!Ulv!

Pusen med de blå øynene av Egon Mathiesen

Katten med de blå øynene leter etter landet med alle musene. På veien møter den andre dyr som synes at en katt med blå øyne er annerledes og litt skremmende.

Humoristisk bok med fine illustrasjoner. Brillebildet er i seg selv grunn nok til å kjøpe boka. StoreLou og mamma ler så vi griner. Havner i mammas bokhylle når StoreLou vokser fra den, så fine er illustrasjonene.


Varga av Albert Owesen

Gamlisbok fra 1976. Jeg tror jeg fikk denne i bokklubben da jeg var liten.

Filmmannen og naturforkjemperen Albert Owesen laget boka Varga, som fulgte hunden Varga og de to døtrene hans i møtet med ulike ville dyr. Masse flotte bilder av norsk fauna.

   STYR UNNA!
Fy katte! av Viemyr og Granhaug

For et par år siden fikk StoreLou velge en bok i butikken. Det ble denne. Jeg syntes illustrasjonene så litt sprelske ut, og tok den usett. Det fikk jeg angre på.

Cappelen forlag beskriver boka som "original og litt rampete kattehistorie". Vel, jeg ville heller gått for "historie om dyremishandling". Når hovedpersonen blir sint på katten og stapper den i fryseren, er det alldeles ikke rampete med glimt i øyet. Nei, fysj. Styr langt unna!

Ha en bokfin dag!
(hiver meg på bloggemoten og avslutter i samme ånd som Davy Wathne)


Ingen kommentarer: