onsdag 31. mars 2010

De lykkelige småbarnsforeldrene

Jeg leste et sted at småbarnsforeldre visstnok er de mest lykkelige menneskene.-Hæ, var første tanke. Men så etter å ha tenkt litt, måtte jeg nikke enig. Det skal jo så lite til før man blir glad, når man har små barn.

                             Toalett-
Å gå på do alene er en selvfølge før man får barn. Så kommer en liten knott til verden og invaderer selv de mest inntime deler av livet ditt. Ungen må tas med på "toan" når dere er alene i huset, og når ungen kan gå, må nøkkel på dodøra fjernes, for å unngå at arvingen låser seg selv inne på badet, og traumatiserer både seg selv og mor.

Og uten en fysisk låst dør, har man ikke før satt seg, før vesla står i døråpningen og lurer på hva du holder på med. Min 4-åring går riktignok ut av badet når jeg ber om litt privatliv, men du skal banne på at hun rett etterpå bare må slå av lysbryteren, som er plassert rett utenfor baderomsdøra. Kjempemorsomt syns hun det er. Særlig når far sjøl klapper henne oppmuntrende på skulderen.

Så, å kunne få være på do alene, skaper rett og slett en lykkefølelse enkelte dager. Hurra for privatliv og de fire første sidene i avisa i samme slengen...

Kaffe-
Hvor mange ganger har jeg ikke kokt meg en kopp kaffe, glemt den i all travelheten, for så å huske på den igjen når den står kald og ulekker på kjøkkenbenken.

-Og jeg vet dette er ille å innrømme, men...Jeg har titt som det var det siste året, hivd den kalde kaffen i en kjele og lunet den. 

-Og allikevel skjer det rett som det er at den rekker å bli lunka nok en gang før jeg får inntatt første slurken. Så en kopp varm kaffe gjør også glad. 

Sove-
En god natts søvn er bare lykken for de fleste småbarnsforeldre.
-Og for mange, inkludert oss, er starten på dagen både uventet og fantastisk når begge ungene har sovet hele natta i sine respektive senger. Hurra!

                               Dusje-
LilleLou har siden hun ble født likt å ligge/sitte i leggestolen på badet når vi har dusjet. Derfor er det ytterst sjelden at mor sjøl dusjer i enerom. Når far sjøl er hjemme, skal han alltid "bare" før jeg kan hive meg i dusjen, og som den utålmodige sjelen jeg er, er det like greit å ta med LilleLou på badet.
-Hvilket selvsagt ofte resulterer i at StoreLou kommer inn, for noe jentelag uten henne, skal hun ha seg frabedt.

Men når badet ekslusivt er mitt, da blir mor sjøl veldig lett å ha med å gjøre.
                            5 minutter-
Dagen har gått i ett, og man trenger en liten timeout. Man setter seg ned ved pc'n, logger på og har ikke før kommet på internet, før StoreLou har krabbet opp på fanget for å se hva jeg driver med. (jada, jeg vet man burde vente med pc-tid til ungene er i seng..)

-Eller sofaen roper, sånn litt utpå ettermiddagen. Kysten er klar, ungene pusler med sitt. Man slenger seg brennkvikt nedpå, fisker frem en avis, og...der ligger StoreLou ved siden av meg mens LilleLou roper  "vil også være med" på baby'isk nede fra gulvet.
-Juhu, mamma, hvor er du?

Misforstå ikke det ER fantastisk koselig med selskapet til to yndige små frøkner. Men det hadde vært fantastisk med en dag hvor man fikk gå på do solo, dusje på egenhånd, drikke kaffen varm, samt sove hele natta uten å ligge stiv som en stokk for å gjøre plass til overnattingsgjestene.-Jeg tror faktisk pr idag vinnersjansene i lotto er større.

Ha en fin dag!

1 kommentar:

Lemi sa...

hehe dem e no go di der små... dem blir jo stor så altfor fort..
kaffen kan vi nyte når vi blir gamle.. søvn og forsåvidt ;)

ha en fin dag!